Danmark er kendt som en førende cykelnation, og særligt i København ræser cyklisterne af sted.
Mens nogle københavnere bruger deres cykel flittigt, efterlades andre til støv og forfald. Uanset hvad kan cyklerne optage stor plads på ejendommen, og det kan derfor være en god idé at lave en såkaldt cykeloprydning fra tid til anden.
Nedenfor har vi lavet en vejledning til, hvordan I laver cykeloprydning på ejendommen.
Mens kommunen sikrer oprydning på offentligt areal, er det nemlig ejendommens eget ansvar at lave det på private områder.
Vi anbefaler, at I bruger denne vejledning, når der skal ske cykeloprydning eller den såkaldte cykelrazzia, så I sikrer jer, at det bliver gjort korrekt og forsvarligt.
Det kan være en fordel at igangsætte en cykeloprydning på en arbejdsdag, så ejendommens beboere bliver en aktiv del af oprydningen.
Det er vores erfaring at jo mere ejendommens beboere deltager i aktivt i aktiviteter på ejendommen, des større succes har de.
Vi har skrevet en artikel om en af vores kunder, der giver opskriften på effektive og succesfulde arbejdsdage. Det er nemlig lykkes foreningen at samle dens medlemmer om fælles opgaver, der både styrker foreningens økonomi, fællesskabet og sammenholdet samt skaber dejlige fysiske rammer.
Når I planlægger cykeloprydning på jeres ejendom, skal I give ejendommens beboere et passende varsel, indenfor hvilket oprydningen sker.
Varslet skal være en periode på minimum 30 dage.
Det er vigtigt, at I forud for oprydningen planlægger denne nøje, så beboernes varsel og afhentning af de ubrugte cykler passer sammen.
Det er Københavns politi, der skal sikre afhentning af ejendommens ubrugte cykler. Afhentningen kan bestilles her.
I må ikke skaffe jer af med cyklerne på anden vis end gennem politiet, da det er ulovlig omgang med hittegods.
Da der kan være ventetid hos Københavns Politi for denne opgave, er det en god idé at bestille i god tid. Og netop derfor er det første tip om planlægning meget vigtigt.
Det er vigtigt, at I orienterer ejendommens beboere om den planlagte oprydning.
Det skal I gøre gennem tydelige opslag i og omkring ejendommen, ligesom I med fordel kan offentliggøre det på den digitale opslagstavle.
Af opslagene skal det tydeligt fremgå, hvornår cykeloprydningen starter og stopper, og hvilke tiltag den enkelte beboer skal gøre for at beholde sin cykel efter oprydningen.
Bemærk, at ejendommens beboere som minimum skal have 30 dage til at gøre de tiltag, der sikrer dem deres cykler.
I kan finde Københavns Kommunes standardopslag til cykeloprydning her.
Der findes mange løsningsmodeller for, hvordan I praktisk laver en oprydning i jeres cykler.
Vi anbefaler, at I sætter et mærkat på cyklen, som skal fjernes af dens bruger indenfor det varsel, I har besluttet ved opslagene.
Det er vigtigt, at alle cykler mærkes.
Fjernes mærkatet ikke, er cyklen ikke i brug, og politiet kan herefter fjerne den.
I kan finde Københavns Kommunes standardmærkat til cykeloprydning her.
Når beboernes frist på minimum 30 dage er udløbet, skal alle de cykler, der ikke har fået fjernet sit mærkat, samles et sted, så politiet nemt og hurtigt kan afhente dem.
Om muligt skal stedet være aflåst, og hvis ikke muligt, skal det tydeligt fremgå ved og omkring cyklerne, at de tilhører Københavns Politi til afhentning.
Er nogle af cyklerne med efterladte mærkater aflåst, har ejendommens vicevært lov til at fjerne/klippe låsen, så de ubrugte cykler kan samles.
Vidste du, at der i København er mere end 400 km cykelsti, og at cykler er den mest almindelige form for transport i byen?
København er desuden én af de byer, der tilbyder mange offentlige cykeludlejningssteder, hvor byens brugere kan leje en cykel for en dag eller længere tid.
Cykler er så populære i København, at der er flere kilder, der oplyser, at der findes flere cykler end indbyggere i byen! Netop på grund af dette, er cykeloprydning vigtigt, så der er plads til byens indbyggere og brugere.
Hvis du har brug for yderligere hjælp i forbindelse med cykeloprydning på ejendommen, kan du altid kontakte os, så vi kan vejlede dig til korrekt og effektiv oprydning.
Selvom weekender normalt er forbeholdt afslapning og frihed, kan det være en ideel tid til at få tingene gjort i foreningen.
Ved at arbejde sammen og udnytte weekenden effektivt, kan foreningens medlemmer nå flere projekter på kort tid og skabe en følelse af både samarbejde og fællesskab.
En effektiv arbejdsweekend kræver dog ikke kun hårdt arbejde, men også opbakning fra hele foreningsfællesskabet. Derfor er det vigtigt at huske, at foreningen løfter mest i flok – også når det kommer til praktiske opgaver.
Vores kunde E/F Jansvej 2-4 har knækket koden og fundet en måde at afvikle succesfulde og effektive arbejdsweekender. Læs med i artiklen og bliv klogere på deres nøgle til succes.
Qvortrup Administration A/S
Lyngbyvej 28, 2. tv.
2100 København Ø
Telefon: 35 35 43 00
Mail: qa@qvortrup-adm.dk
Åbningstider
man & ons: 09.30 – 15.00
tirs & tors: 09.00-15:00
fre: 09.00 – 13.00
CVR: 85 41 12 17