Godtgørelse til bestyrelse 2025

Her er satserne for godtgørelse til bestyrelse 2025

Et nyt år betyder nye takster for den skattefrie godtgørelse til ulønnede bestyrelsesmedlemmer.

Fra 2025 er satserne blevet forhøjet i forhold til tidligere år, og det gør det ekstra vigtigt at være opmærksom på de gældende beløb, hvis man ønsker at kompensere frivillige uden at belaste foreningens økonomi unødigt.

Gælder for alle typer af foreninger

Ordningen med skattefri godtgørelse gælder en bred vifte af andre foreningstyper – herunder ejerforeninger, andelsboligforeninger, grundejerforeninger, gårdlaug mv. 

Godtgørelsen gives for at anerkende frivilliges indsats og sikre, at de ikke har personlige udgifter i forbindelse med deres arbejde. Det gør det mere attraktivt at deltage i bestyrelsesarbejdet og støtter foreningers drift uden at belaste dens økonomi unødigt med løn eller kompliceret administration.

Ingen krav om bilag

Et særligt plus ved denne godtgørelser er, at den kan udbetales uden krav om dokumentation. Det vil sige, at frivillige og bestyrelsesmedlemmer ikke skal aflevere kvitteringer eller regnskab for deres udgifter – godtgørelsen dækker de forventede omkostninger, man har i forbindelse med det frivillige arbejde.

Fleksibel udbetaling

Godtgørelsen behøver ikke være ens for alle. En formand eller kasserer, som har flere opgaver, kan godt modtage et større beløb end øvrige medlemmer – så længe det samlede beløb ikke overstiger satserne – og så længe det er vedtaget af en generalforsamling.

God praksis i foreningen

Mange foreninger vælger at vedtage godtgørelserne på deres årlige generalforsamling som en fast del af budgettet. Det giver både klarhed og motivation – og kan være med til at tiltrække og fastholde engagerede medlemmer til bestyrelsen.

Udbetaling efter generalforsamling

Godtgørelsen udbetales én gang om året, normalt efter den årlige generalforsamling.

Beløbet er beregnet til at dække de udgifter, som bestyrelsesmedlemmerne har haft i løbet af sin valgperiode. Det betyder, at hvis et medlem forlader bestyrelsen midt i perioden, kan der stadig ske en delvis udbetaling af godtgørelsen.

Det samme gælder, hvis en suppleant bliver medlem af bestyrelsen midt i en valgperiode. Vedkommende kan således få den andel af godtgørelsen, som dækker suppleantens bestyrelsesperiode. 

Ovenstående metode sikrer, at alle bestyrelsesmedlemmer bliver retfærdigt kompenseret for deres indsats, selvom de ikke er med i hele valgperioden.

Vil I bruge skattefrie godtgørelser i jeres forening fra 2025? Så er det en god idé at tage det op som punkt på næste generalforsamling og få det indarbejdet i budgettet.

Læs mere

Du kan læse mere om regler for ulønnede bestyrelsesmedlemmer i foreninger på skats hjemmeside eller i vores artikel om bestyrelsesgodtgørelse 2022,  bestyrelsesgodtgørelse 2023 og bestyrelsesgodtgørelse 2024

Seneste nyheder

Godtgørelse til bestyrelse 2025

Del: